Miejski Rzecznik Konsumentów w Koninie – czym się zajmuje i jak może pomóc?
Przy Urzędzie Miejskim w Koninie funkcjonuje rzecznik konsumentów, który może pomóc podczas problemów ze sprzedawcami lub usługodawcami.
Czym zajmuje się rzecznik?
Rzecznik zajmuje się ochroną praw konsumenta. Może się do niego zgłosić każda osoba, która uważa, że sprzedawca lub usługodawca narusza te prawa, przez co transakcja nie jest prawidłowa. Rzecznik najczęściej pomaga przy reklamacjach, niewłaściwym wykonaniu usługi lub całkowitego jej niewykonania.
Rzecznik może pomóc w takich sprawach jak:
- Kupno wadliwego przedmiotu
- Brak uznania reklamacji pomimo przesłanek do tego
- Brak naprawy lub niewłaściwa naprawa
- Niewłaściwe świadczenie usług
- Wykonywanie usług niezgodnie z umową
Podstawowe obowiązki rzecznika to:
- Udzielanie porad prawnych w sprawach związanych z ochroną praw i interesów konsumentów;
- Analizowanie dokumentacji i spraw konsumentów;
- Występowanie do przedsiębiorców w sprawach związanych z ochroną praw i interesów konsumentów;
- Pomaganie w przygotowywaniu i składaniu odpowiednich pism, np. do sądu;
- Występowanie w procesach sądowych;
- Współdziałanie z innymi instytucjami, np. UOKiK;
- Prowadzenie kampanii edukacyjnych.
Obowiązki rzecznika są ściśle określone przez prawo – wykonuje on swoją pracę na podstawie Ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2021 r. poz. 275)
Gdzie można się z nim spotkać?
Miejski Rzecznik Konsumentów w Koninie – Tatiana Przychodzka – pracuje w Urzędzie Miejskim przy ulicy Wojska Polskiego 2 w pokoju 109. Samo Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów zajmuje pokój 110. Z biurem można skontaktować się pod numerem telefonu 63 240 13 52 lub 63 240 11 87. Do rzecznika można także wysłać e-mail na adres [email protected].
Ile to kosztuje?
Porada rzecznika, pomoc w sporządzeniu dokumentów a nawet przedstawicielstwo podczas sprawy sądowej jest nieodpłatne. Wynika to z tego, iż rzecznik jest instytucją publiczna mającą na celu chronienie konsumentów, którzy często stoją na słabszej pozycji.
Dzięki temu artykułowi jestem bardziej świadoma w temacie przysługujących mi praw konsumenckich.